Esbjerg Karate Klub
Kampkunst, livsfilosofi og healing

Iaido

Iaido er en kampkunst med et japansk sværd, som har sine rødder tilbage til 1600 tallet hvor systemet Shinmei Muso Ryu blev grundlagt, og menes, at være grundlaget for den moderne Iaido. Det system, som vi træner hedder ZNKR (Zen Nippon Kendo Renmei) også kaldet Seitai Iaido og de 12 kataer er fælles standard for de forskellige sværdskoler.

Iaido er kunsten, at skære idet man trækker sværdet og udøves ved, at lave en serie af kataer (kampsituationer), både siddende og stående. Man udfører teknikkerne alene imod en imaginær modstander, som har samme størrelse og styrke som en selv, og al fokus er rettet imod det man selv udfører. Sværdets funktion er, at udvikle udøverens koncentration og evne til, at opnå den perfekte instinktive bevægelse. Når man træner Iaido er essensen, at opnå ro, harmoni og selvbeherskelse og sværdet er en del af en selv.

Trænings udstyr: Man anvender en Iaito (uskarpt sværd), en Iaito af træ med skede eller en Bokken (træsværd) og påklædning er Iaido gi eller Karate/Ju Jitsu gi.

2., 3. og 4. mandag i måneden: 18:00-19:30

Alderskrav